Aktualności
16 kwietnia 2025Echa z prac Zespołu ds. Finansów Publicznych KWRiST

W poniedziałek, 14 kwietnia, miało miejsce posiedzenie Zespołu do Spraw Systemu Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Dyskusje dotyczyły m.in. podziału rezerwy na uzupełnienie dochodów samorządów oraz rozliczenia przekazywanych w 2023 r. i 2024 r. dochodów z udziału we wpływach z podatków PIT i CIT.
Propozycje podziału rezerwy
Korporacje samorządowe – z wyjątkiem Związku Województw RP – przedstawiły wspólną propozycję dotyczącą podziału rezerwy na uzupełnienie dochodów samorządów, o której mowa w art. 34 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z preferowanym rozwiązaniem rezerwa miałaby zostać przeznaczona na projekty drogowe (440 mln zł), pomoc społeczną i pieczę zastępczą (380 mln zł) oraz oświatę (220 mln zł). Samorządy liczą również na to, że 20% rezerwy, o której przeznaczeniu decyduje strona rządowa, będzie dedykowana oświacie.
Związek Województw RP postuluje, by przy podziale rezerwy uwzględnić środki dla województwa dolnośląskiego i lubuskiego, które – mimo poniesionych szkód i, jak twierdzą, złożonych wniosków – nie otrzymały w ubiegłym roku wsparcia z rezerwy przeznaczonej na usuwanie skutków wrześniowej powodzi oraz dla województwa opolskiego, które dostało z tej puli ponad 2 mln zł, kwotę drastycznie niską w stosunku do potrzeb.
Skarbnik Województwa Dolnośląskiego i przedstawicielka Związku Województw RP w KWRiST Elżbieta Berezowska, wymieniła, że szkody dla województwa dolnośląskiego wycenione zostały na kwotę 588 mln, dla województwa opolskiego na kwotę 394 mln zł, a dla województwa opolskiego – 190 mln zł.
Dalsza część relacji w Dzienniku Warto Wiedzieć.