Aktualności

24 października 2025

Echa z prac Zespołu ds. Ustroju Samorządu, Obszarów Miejskich i Metropolitalnych KWRiST

W czwartek, 23 października, odbyło się posiedzenie Zespołu do Spraw Ustroju Samorządu, Obszarów Miejskich i Metropolitalnych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Spotkanie poświęcone było projektowi ustawy o zmianie ustawy o samorządzie województwa i innych ustaw (UD271).

Celem projektowanej ustawy jest realizacja kamienia milowego A43G dla reformy A3.1. „Kadry dla nowoczesnej gospodarki: poprawa dopasowania umiejętności i kwalifikacji do wymogów rynku pracy”, w ramach KPO. Zgodnie z nowelizacją, do zadań województwa ma należeć „planowanie, koordynowanie, monitorowanie i ewaluacja działań na rzecz rozwoju umiejętności mieszkańców województwa i promowania idei uczenia się przez całe życie, w tym kształcenia i szkolenia zawodowego”.

Projekt jest przedmiotem prac KWRiST od sierpnia. Jak poinformował Maciej Lasota, Naczelnik Wydziału w Departamencie Innowacji i Rozwoju w Ministerstwie Edukacji Narodowejdokument – po ewentualnych poprawkach natury legislacyjnej bądź redakcyjnej – jest już gotowy do przedłożenia go Stałemu Komitetowi Rady Ministrów.

Brak porozumienia

Opiniując projekt, strona samorządowa od początku sprzeciwiała się temu, by przepisy rozdziału 3a, dotyczące funkcjonowania Wojewódzkich Zespołów Koordynacji do spraw polityki umiejętności (WZK), znajdowały się w ustawie o samorządzie województwa, która reguluje kwestie ustrojowe. Uwaga ta miała zostać uwzględniona, jednak finalnie tak się nie stało.

– Podkreślając ten nie tylko międzyresortowy, horyzontalny charakter polityki umiejętności, ale też fakt, że polityka umiejętności oddziałuje na wszystkie w zasadzie zadania samorządu wymienione w art. 14, jesteśmy za tym, żeby te rozwiązania dotyczące Wojewódzkich Zespołów Koordynacji pozostały w ustawie o samorządzie województwa – mówił Maciej Lasota, Naczelnik Wydziału w Departamencie Innowacji i Rozwoju w Ministerstwie Edukacji Narodowej. – Mamy na to, oprócz tego uzasadnienia merytorycznego, również uzasadnienie legislacyjne, ponieważ rozważaliśmy przełożenie tych przepisów do ustawy – Prawo oświatowe i wynikły z tego problemy natury legislacyjno-prawnej, np. dotyczące finansowania tego typu ciała w ramach ustawy o finansowaniu oświaty, gdzie nawet tytuł tej ustawy musiałby się zmienić, żeby takie rozwiązania tam można było wprowadzić; ponieważ polityka umiejętności, nie jest polityką oświatową, nie jest to obszar ograniczony do systemu oświaty, a dotyczy wszystkich osób uczących się, czyli jest równie horyzontalna jak polityka senioralna czy polityka młodzieżowa.

Maciej Lasota dodał także, że Rządowe Centrum Legislacji nie zgłosiło zastrzeżeń do tego  rozwiązania.

Argumentacja resortu nie przekonała przedstawicieli strony samorządowej, którzy wskazywali również na skutki takiej praktyki w przyszłości.

 To może otworzyć furtkę do tego, żeby do pozostałych ustaw samorządowych – dotyczących samorządu gminy czy samorządu powiatu – również wprowadzać takie wypadkowe rozwiązania, które kompletnie nie mają znaczenia z punktu widzenia ustrojowego działania organów jednostek samorządu terytorialnego – mówiła Bernadeta Skóbel ze Związku Powiatów Polskich. – (…) Naszym celem, jako Związku Powiatów Polskich, jest to, żeby nie doprowadzić do sytuacji, w której ustawy samorządowe staną się takim – proszę wybaczyć – „śmietnikiem legislacyjnym”.

Podobne zdanie wyrażali przedstawiciele Związku Województw RP, Związku Miast Polskich i Związku Gmin Wiejskich RP

Dalsza część relacji w Dzienniku Warto Wiedzieć.