Aktualności
20 listopada 2024Echa z prac Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST
19 listopada przedstawiciele rządu i strony samorządowej spotkali się na comiesięcznych obradach Zespołu ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Obszerny porządek obrad i złożoność niektórych spraw stały się przyczyną długiej, przedstawiającej wiele argumentów dyskusji.
Nowe przedmioty i nowe wyzwania - nie tylko dla uczniów
W pierwszej kolejności pochylono się nad dwoma projektami, które z uwagi na podobny temat, zostały poddane do dyskusji i zaopiniowania łącznie. Były to: projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, jak również projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Projekty dotyczą dwóch nowych przedmiotów wprowadzanych do szkół od kolejnego roku szkolnego - edukacji zdrowotnej i edukacji obywatelskiej. Jak wynika z przedstawionych informacji, w sprawie tych projektów zakończyły się już uzgodnienia międzyresortowe, natomiast czas przeznaczony na konsultacje publiczne upłynie wkrótce. W ramach dyskusji podczas posiedzenia, poruszono m.in. temat kwalifikacji, jakie będzie musiał posiadać nauczyciel nowego przedmiotu, uczący wcześniej biologii, wychowania do życia czy wychowania fizycznego (w przypadku edukacji zdrowotnej), a także możliwych trudności, jakie mógłby napotkać w związku z przejściem do nauczania innego rodzaju wiedzy. Ministerstwo zapowiedziało w tym przedmiocie utworzenie oferty szkoleń przeznaczonych dla nauczycieli, dzięki którym będą mogli przygotować się do realizacji nowego pedagogicznego zadania. Przedstawiciele resortu zapowiedzieli również, że materiały dydaktyczne, które w przyszłości staną się przypuszczalnie podstawą dla podręczników, zostaną niedługo przedstawione. Potwierdzono również, że oba przedmioty będą miały charakter zajęć obowiązkowych. Ministerstwo uwzględniło uwagi ZPP, dotyczące szczegółów programu nauczania edukacji obywatelskiej. Nasza organizacja nie zgadza się na to, by zagadnienia związane z nadużyciami i patologiami w życiu publicznym oraz znaczeniem transparentności działań władzy i kontroli obywatelskiej, były poruszane przy okazji omawiania działu o samorządzie lokalnym, co mogłoby sugerować, że tego typu problemy dotyczą tylko samorządów, co zostało zrozumiane. Z uwagi na nieopracowanie finalnej wersji projektów po zakończeniu konsultacji, podczas tego posiedzenia Zespołu nie było możliwości wydania opinii.
Dalsza część relacji w Dzienniku Warto Wiedzieć.