Aktualności
12 lutego 2025Echa z prac Zespołu ds. Finansów Publicznych KWRiST

Żadna z trzech postulowanych przez samorządy zmian nie otrzymała pozytywnej opinii MF. Jest nadzieja na jeden kompromis.
W piątek, 24 stycznia, odbyło się posiedzenie Zespołu do Spraw Systemu Finansów Publicznych Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Dyskusje dotyczyły głównie propozycji strony samorządowej przedłożonych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz podziału rezerw.
Postulaty strony samorządowej – rozbieżność stanowisk
Strona samorządowa zwróciła się z prośbą o ustosunkowanie się Ministerstwa Finansów do jej propozycji zmian ustawowych przedłożonych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji, dotykających kwestii finansów.
Pierwsza z nich dotyczyła artykułu 19 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Samorządy postulowały wyłączenie od obowiązku zawarcia obowiązkowego ubezpieczenia pojazdów, których gmina, bądź powiat stała się właścicielem na podstawie art. 50a ust. 2 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, a więc pojazdów usuniętych pozostawionych bez tablic rejestracyjnych lub nieużywanych i nieodebranych na wezwanie gminy przez osobę uprawnioną w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia.
Już w czasie posiedzenia Zespołu ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu strona samorządowa usłyszała, że Ministerstwo Finansów negatywnie odnosi się do tej propozycji. Teraz Podsekretarz Stanu Hanna Majszczyk oraz Jacek Zieliński z Departamentu Rozwoju Rynku Finansowego Ministerstwa Finansów potwierdzili to stanowisko.
Dalsza część relacji z posiedzenia dostępna jest w Dzienniku Warto Wiedzieć.