Aktualności
12 lutego 2025Echa z prac Zespołu ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu KWRiST

W środę, 22 stycznia, odbyło się posiedzenie Zespołu do spraw Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Najważniejsze dla powiatów punkty obrad dotyczyły konieczności podniesienia wysokości opłat za usługi świadczone przez wydziały komunikacji w starostwach oraz propozycji legislacyjnych przedłożonych przez samorządy Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Podwyższenie opłat dla TDT, ale nie dla starostw
Na wniosek ZPP podjęto temat dotyczący konieczności podniesienia wysokości opłat za usługi świadczone przez wydziały komunikacji starostw powiatowych w kontekście planowanego podwyższenia opłaty za wydanie świadectwa ADR (dla pojazdu, którym użytkownik chce przewozić towary niebezpieczne), pobieranej przez Transportowy Dozór Techniczny (TDT).
Tym samym ZPP po raz kolejny próbowało zwrócić uwagę Ministerstwa Infrastruktury na konieczność podwyższenia opłat za wydawanie dokumentów komunikacyjnych przez starostwa.
Niedawno, na stronie Rządowego Centrum Legislacji, opublikowany został projekt rozporządzenia, na mocy którego MI ma podnieść opłaty za wydawanie świadectwa ADR pobierane przez Transportowy Dozór Techniczny, osoby prawnej podległej wnioskodawcy projektu, czyli Ministrowi Infrastruktury.
W uzasadnieniu do projektu MI powołuje się na podobne argumenty konieczności zwiększenia opłaty, które zgłaszała strona samorządowa w związku z koniecznością podwyższenia opłat za wydawanie dokumentów komunikacyjnych. Jednocześnie MI w dalszym ciągu nie załatwia sprawy związanej z podniesieniem opłat za wydawanie dokumentów komunikacyjnych przez starostwa.
Zastępca Dyrektora Grzegorz Kubalski ze Związku Powiatów Polskich zaapelował, aby MI wstrzymało się z podwyżką opłat na rzecz TDT do czasu załatwienia sprawy samorządów.
Dalsza część relacji w Dzienniku Warto Wiedzieć.