Aktualności
30 maja 2025IX Krajowy Kongres Sekretarzy, 30 września-1 października 2025 r., Warszawa

IX Krajowy Kongres Sekretarzy już 30 września – 1 października 2025!
Kolejna edycja wydarzenia odbędzie się pod hasłem „Sekretarz przyszłości – nowe regulacje, wyzwania i możliwości”.
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego organizuje największe i najważniejsze wydarzenia dla środowiska Sekretarzy JST we współpracy z Krajową Radą Forów Sekretarzy JST, działającą przy Fundacji.
Jak co roku Kongres Sekretarzy będzie przestrzenią do wymiany doświadczeń dla kilkuset uczestników reprezentujących wszystkie regiony Polski w zakresie zarządzania jednostką samorządu terytorialnego oraz planowania i realizacji powierzonych jej działań, prawa i prawidłowego stosowania przepisów oraz współpracy pomiędzy organami nadzoru, jednostkami samorządu terytorialnego, instytucjami rządowymi, jak również społecznością lokalną.
Na szczególną uwagę zasługuje Konkurs Dobre Praktyki Organizacji i Zarządzania w Administracji Samorządowej. Jest to dodatkowa ścieżka wydarzenia poświęcona dobrym praktykom i inspiracjom – sprawdzonym pomysłom z urzędów w całej Polsce, które warto wdrażać w innych samorządach. Laureatów poznamy podczas IX Krajowego Kongresu Sekretarzy.
Sekretarz JST odgrywa istotną rolę w sprawnym funkcjonowaniu samorządu. Jest kluczowy dla koordynacji działania urzędu, zarządzania kadrami, a także zapewnienia sprawności komunikacji i przepływu informacji. Zespół Fundacji wspólnie z Krajową Radą Forów Sekretarzy jak co roku pracuje nad programem Kongresu z ekspertami oraz przedstawicielami zarządów forów sekretarzy, działających w całej Polsce. Podczas dwóch dni debat i rozmów, będziemy poruszać najważniejsze tematy z obszarów zarządzania jednostką samorządu terytorialnego oraz planowania i realizacji powierzonych jej działań, prawa i prawidłowego stosowania przepisów oraz współpracy pomiędzy organami nadzoru, jednostkami samorządu terytorialnego, instytucjami rządowymi, jak również społecznością lokalną.
Program wydarzenia obejmuje zagadnienia związane z: elektronizacją usług, cyfryzacją procesów, wykorzystaniem nowoczesnych technologii w pracy - w tym sztucznej inteligencji, ochroną danych osobowych, dostępem do informacji publicznej, kontrolą zarządczą, prawem pracy, ochroną ludności, jak również z zakresu zarządzania jednostką i zespołem, promocji jednostki, budowania zaufania i zaangażowania lokalnej społeczności czy zarządzania sytuacjami kryzysowymi.
Jak w latach ubiegłych o wyzwaniach, z jakimi mierzy się samorząd, o jego przyszłości i kierunkach rozwoju, rozmawiać będziemy w gronie przedstawicieli rządu, samorządu, biznesu i najlepszych ekspertów. Kongres od wielu lat swoimi patronatami wspierają najważniejsze krajowe instytucje finansowe, informatyczne oraz organizacje i media samorządowe. Do współpracy w ramach wydarzenia zapraszamy m.in. Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Najwyższą Izbę Kontroli, NASK, Głównego Inspektora Pracy, Centralny Ośrodek Informatyki, Główny Urząd Statystyczny, Krajową Radę Regionalnych Izb Obrachunkowych oraz ogólnopolskie i regionalne Związki Samorządowe.
Rok 2025 to szczególny czas dla polskiego samorządu w kontekście 35-lecia jego odrodzenia.
Sekretarz w strukturze administracji publicznej to nie tylko urzędnik, ale lider zmiany, opiekun zespołu i gwarant stabilności urzędu w trudnych czasach.
Patronat nad tym wydarzeniem sprawuje m.in. Związek Powiatów Polskich.
Więcej informacji na stronie: https://kongressekretarzy.pl/wspolpraca/