Aktualności

25 lipca 2025

Echa z prac Zespołu ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu KWRiST

Samorządy obawiają się, że nowe zasady podziału rezerwy subwencji ogólnej na 2026 r. będą dla nich niekorzystne. Posiedzenie Zespołu nie przyniosło jednak oczekiwanych odpowiedzi w tym temacie.

W czwartek, 24 lipca, odbyło się posiedzenie Zespołu ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Poruszone tematy dotyczyły m.in. projektowanych zmian w zakresie warunków technicznych i usytuowania budynków, nowych zasad podziału rezerwy subwencji ogólnej na 2026 r., a także bezpieczeństwa i regulacji dot. ruchu hulajnóg.

Elektronizacja przejazdów pojazdów nienormatywnych – Ministerstwo rozwiewa wątpliwości

Na wniosek Związku Powiatów Polskich podjęty został temat związany z elektronizacją przejazdów pojazdów nienormatywnych.

Do Związku Powiatów Polskich docierają sygnały o sprawach, w których to podmioty starające się o uzyskanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego kategorii I i II (wydawane przez starostę), żądają wydania takich zezwoleń w postaci elektronicznej. Praktyczny problem z tym związany polega na tym, że brak jest przepisów określających w jaki sposób należy wydać takie zezwolenie w postaci elektronicznej, a nadto nie został stworzony elektroniczny system uprawnień do wykonywania przejazdów pojazdami nienormatywnymi (np. w celu umożliwienia organom kontroli weryfikacji wydanego zezwolenia) – przekazywał w swym piśmie Prezes ZPP Andrzej Płonka.

Związek zwrócił się z prośbą o udzielenie informacji przez Ministerstwo Infrastruktury: w jaki sposób starosta (wydający zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego kategorii I i II) powinien wydać zezwolenie w postaci elektronicznej; czy funkcjonujący w 2023 roku przy Ministrze Infrastruktury Zespół do spraw opracowania regulacji prawnych dotyczących systemu elektronizacji przejazdów pojazdów nienormatywnych opracował projekt regulacji prawnych w celu stworzenia jednolitego elektronicznego systemu zgłoszeń przejazdów pojazdów nienormatywnych, umożliwiającego prowadzenie kontroli przejazdów pojazdów nienormatywnych; czy w ww. projekcie regulacji prawnych uwzględniono starostów jako organy wydające zezwolenia kategorii I i II, a także czy opracowano procedurę wydawania zezwoleń w postaci elektronicznej.

Dalsza część relacji w Dzienniku Warto Wiedzieć.