Aktualności
6 grudnia 2017Dodatkowe środki dla powiatów - ostateczna dyskusja o algorytmie podziału subwencji oświatowej na 2018 r.
Zespół Edukacji KWRiST 6 grudnia br. pozytywnie z uwagami zaopiniował projekt rozporządzenia w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2018.
O założeniach pierwotnego projektu rozporządzenia pisaliśmy już tutaj.
Projekt ten był omawiany po raz pierwszy na listopadowym Zespole Edukacji, jednakże na skutek zgłoszonych uwag został on przekazany do podjęcia decyzji w sprawie opinii na Komisję Wspólną.
Przebieg Zespołu został opisany tutaj.
Natomiast obradująca końcem listopada Komisja Wspólna, po przeprowadzonej dyskusji i zapewnieniu, że sytuacja udziału samorządów powiatowych w podziale subwencji oświatowej w kolejnym roku się poprawi, upoważniła Zespół Edukacji do wydania opinii wiążącej.
Projekt więc powrócił na grudniowe posiedzenie Zespołu.
Dyrektor Grzegorz Pochopień wskazał, że w stosunku do pierwotnie zaproponowanego projektu nastąpią, na skutek zgłoszonych przez stronę samorządową uwag, następujące zmiany:
- Przywrócenie sposobu liczenia wychowanków internatów do wag P43 i P45 do zasad obowiązujących w latach poprzednich. Wartość wagi zostanie przywrócona do poziomu z roku 2017. Oznacza to, że do ww. wag zostaną naliczeni uczniowie wg. stanu na dzień 30 września 2017 r. oraz wartość wag zostanie ustalona na następującym poziomie: waga P43 będzie miała wartość 1,5 a waga P45 wartość 3,64.
- Wprowadzenie wagi na uczniów nauczanych indywidualnie (w tym również uczniów realizujących indywidualne roczne przygotowanie przedszkolne) nie posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Wartość wagi została zaproponowana w wysokości 1. Waga tą zostało objętych 12 314 uczniów. Wagą została naliczona kwota 68 mln zł.
- Na skutek zmian w zakresie finansowania szkół dla dorosłych zdecydowano, że środki zaoszczędzone na tych zmianach zostaną zagospodarowane na kształcenie zawodowe (technika i szkoły branżowe). Zaproponowano zróżnicowanie środków z subwencji ze względu na koszt kształcenia w zawodach. Finansowanie szkół zawodowych (z wyłączeniem szkół policealnych) będzie następowało wg. 4 wag. Na najtańsze zawody naliczona zostanie waga o wartości 0,23, na zawody o średnim koszcie kształcenia waga 0,29, na droższe zawody waga 0,35 a na najdroższe 0,4. Poziom finansowania nie został obniżony wobec poziomu dotychczasowego i najniższa waga jest na poziomie dotychczasowej wagi na kształcenie zawodowe. Finansowanie młodocianych pracowników realizujących praktyczną naukę zawodu u pracodawcy, finansowani uczniów w zawodach medycznych oraz uczniów w zawodach żeglugi morskiej i śródlądowej pozostawiono bez zmian. Finansowanie dwóch zawodów w szkołach policealnych (tj. technik administracji i technik bezpieczeństwa i higieny pracy) pozostawiono bez zmian (w projekcie zaproponowano niższą nową wagę P13 na poziomie 0,10). Zróżnicowanie wag ze względu na koszt kształcenia w zawodach dotyczyć będzie szkół zawodowych z wyłączeniem szkół policealnych, pozostałe zawody (oprócz dwóch wymienionych wyżej) w szkołach policealnych będą finansowane jak dotychczas tj. wagą 0,23. Ww. zmiany wag spowoduje zwiększenie środków naliczanych na szkoły zawodowe o ok. 120 mln zł.
Przedstawiciel Związku Województw RP odniósł się także do obniżenia wag na uczniów należących do mniejszości narodowych i ich skutków dla samorządów. Jak wyjaśnili przedstawiciele resortu edukacji zmiana w tym zakresie została zaproponowana w związku z określenie na poziomie rozporządzenia zakresu organizacji nauczania języka mniejszości narodowej a także wyliczeń, którymi dysponuje MEN z których wynika, ze wagi naliczane na uczniów mniejszości narodowych były przeszacowane.
Na skutek pisma ZPP poruszono także temat porozumień zawieranych przez MEN z samorządami w celu realizacji zadań wynikających z programu „Za życiem”. Jak wyjaśnił przedstawiciel MEN, porozumienia są bardzo elastyczne, w razie wystąpienia konieczności i uwag samorządów są podpisywane dopiero od początku roku 2018. W zakresie zatrudniania przez samorządy powiatowe osoby koordynatora, MEN zwróci się do MPPSiR z prośbą o doprecyzowanie kwestii obowiązku dla powiatów w tym zakresie. Problem jest związany z tym, że w porozumieniach nie gwarantuje się środków z dotacji na zatrudnienie takiej osoby.
W sprawach różnych przedstawicielka ZPP poruszyła także następujące zagadnienia:
- Poprosiła o informację, czy MEN zajął się kwestią ekspertów uczestniczących w pracach komisji konkursowych na kolejny stopień awansu zawodowego. MEN ma ustosunkować się do tego tematu na piśmie.
- Zapytała kiedy MEN planuje przekazać samorządom metryczkę oświatową. MEN zobowiązał się dokonać tego niezwłocznie i wyliczyć także potrzebne samorządom wskaźniki.
- Poprosiła o omówienie kwestii podejmowania przez samorządy uchwał dotacyjnych. Jak wynika z zapisów ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (art. 91 ust. 1 w zw. z art. 147 pkt 1 powinno to nastąpić już po połowie grudnia br.).